Sukupuolitettu kirkkoherra


Kirkolliskokous Turussa on ollut tällä viikolla dramaattinen ja yllätyksellinen. Yksi erityisen kuumista keskustelluista asioista on ollut kirkkoherran asema seurakuntaneuvostossa ja tähän liittyen tulevan ns. yhtymärovastin asema seurakuntayhtymän yhtymän kirkkoneuvostossa.

Kirkolliskokous teki historiallisen päätöksen ja linjasi kirkkoherran pois puheenjohtajan paikalta. Päätös on historiallinen, sillä toisin kuin johtajat kunnallisdemokratiassa, on seurakunnassa kirkkoherra johtanut seurakunnan päätöksentekoa johtamalla puhetta, toimimalla esittelijänä, päättäjänä ja päätösten toimeenpanijana. Lopuksi kirkkoherra on vielä arvioinut tekemänsä työtä.

Kirkolliskokouksessa ratkaisevan aloitteen teki Pirjo Ala-Kapee-Hakulinen.

Kysymys oli siis kirkkoherran asemasta ja mielipiteiden jakolinjojen olisi voinut olettaa muodostuvan maallikkoedustajien ja papiston välillä. Toisin kuitenkin kävi, sillä sekä kirkolliskokouksessa että sen jälkeisessä some-keskustelussa kysymyksestä tuli sukupuolen mukaan roolitettu asia.

Kirkkoherran puheenjohtajuuden taakse olivat jo ennen kirkolliskokousta ilmoittautuneet kirkkoherrat Kalervo Salo ja Oiva Malinen. Kokouksen aikana samaa linjaa jatkoi kirkkoherra Tapio Seppälä, jonka taakse ilmoittautuivat näyttävästi kannatuspuheenvuoroilla miespiispojen letka (Repo, Peura, Salmi, Häkkinen). Kotimaa 24-uutisen mukaan samaa kantaa edusti myös piispa Luoma.

Merkittävät puheenvuorot maallikkopuheenjohtaja ratkaisun puolesta käyttivät kirkkoherroista Eija Nivala ja Päivi Linnoinen – sekä Pertti Simola, ainoa sukupuolirajan rikkonut kirkkoherra. (Papeista toki muitakin oli samalla kannalla, blogistin lisäksi mm. Mika Aspinen.)

Kaksi keskeistä seikkaa
Eija Nivala ilmoittautui ratkaisevassa vaiheessa tukemaan Pirjo Alakapee-Hakulisen esitystä. Asian käsittelyssä Päivi Linnoinen totesi, että kirkkoherran tehtävää seurakunnan johtajana voi mainiosti hoitaa esittelijänä. Näin voi oikeastaan keskittyä paremmin teologisen ja hengellisen asiantuntijuuden hoitamiseen.

Myös omassa jälkianalyysissani ajattelen, että ratkaisu aivan ilmeisesti sisältää paljon positiivisia mahdollisuuksia kehittää seurakunnan johtamista uudesta roolista käsin.

Toinen ja erikoisempi seikka on sukupuolirooli: päätöksenteossa mieskirkkoherrojen joukko vannoi puheenjohtamisen ja perinteisen vallankäytön nimeen, samoin kantansa ilmaisseet miespiispat. Onko niin, että miehille puheenjohtajan rooli on tärkeämpi ja pitää sisällään sanoittamattomia kulttuurisia seikkoja.  Miesjohtajan malliin kuuluu toimia ryhmän puheenjohtajana ja myös kantaa historiallista pappissäädyn sosiaalista mallia. Toisaalta naisjohtajien saattaa olla helpompi hyväksyä työtoveriksi vaaleilla valittu maallikkopuheenjohtaja.

Erityisesti mieskirkkoherrojen tulisi katsoa asiassa sekä kulttuurihistorian analyysiin että myös peiliin.

Oma päätökseni kannattaa kirkkoherran roolin muutoksesta perustui kahteen asiakokonaisuuteen. Yhtäältä kysymys on mahdollisuudesta sitouttaa, joku asiansa osaava seurakuntalainen toimimaan aktiivisesti seurakunnan hyväksi. Toiseksi ratkaisussa poistetaan niitä kiusallisia seikkoja, jotka kirkkoherrojen moninkertaiset ja päällekkäiset roolit synnyttävät.

Päätös on tervetullut linjaus, joka tarjoaa paljon opittavaa seurakunnissa ja varmasti enemmän voitettavaa kuin hävittävää sekä seurakunnille että kirkkoherroille. Naiskirkkoherrat näyttävät osaamisellaan tietä uuteen.

Tarkennus 21.5. 2013: Kirkkoherra (electa) Päivi Linnoinen aloittaa kirkkoherrana Tapiolassa 1.6.2013.

3 vastausta artikkeliin “Sukupuolitettu kirkkoherra

  1. Tässä yhteydessä voisit Kari valaista lukijoille mitä tiedät kirkkoneuvoston/seurakuntaneuvoston puheenjohtajan muista tehtävistä kuin kokouksen johtamisesta? Mitä virkavastuullisia muita tehtäviä siihen sisältyy?

  2. Ali,
    kirkkoneuvoston tehtäviä kuvaa kirkkolaki:

    10 LUKU

    Kirkkoneuvosto
    1 §

    Tehtävät
    Kirkkoneuvoston asiana on, jollei toisin ole säädetty tai määrätty,
    1) yleisesti johtaa seurakunnan toimintaa, edistää sen hengellistä elämää ja muutoinkin toimia seurakunnan tehtävän toteuttamiseksi;
    2) päättää kirkolliskokouksen määräämissä rajoissa kirkollisten kirjojen käyttöön ottamisesta;
    3) johtaa seurakunnan hallintoa sekä seurakunnan talouden ja omaisuuden hoitoa;
    4) huolehtia kirkkovaltuuston päätösten täytäntöönpanosta; ja
    5) valvoa seurakunnan etua, edustaa seurakuntaa sekä tehdä sen puolesta sopimukset ja muut oikeustoimet.
    Kirkkoneuvoston on valmisteltava kirkkovaltuustossa käsiteltävät asiat. Asioita, jotka koskevat valtuuston toiminnan sisäistä järjestelyä, kirkkoneuvoston ei kuitenkaan tarvitse valmistella.

  3. Voi olla, että naisilla ja miehillä on erilainen näkökulma tähän puheenjohtajakysymykseen, mutta varmasti paljon eroa on tullut siitäkin, onko kukin edustaja ajatellut isoa nyt yhtymässä toimivaa kaupunkiseurakuntaa vai jotain itsenäistä (pientä) maalaisseurakuntaa.

    Isoissa seurakunnissa löytyy iso joukko taitavia maallikoita, joilla on tarmoa perehtyä kirkkolakiin ja muihin säädöksiin. Pienissä seurakunnissa näin ei välttämättä ole ja silloin maallikkopuheenjohtaja on riippuvainen kirkkoherran laintulkinnasta. Ja mitä pienempi seurakunta/paikkakunta, sitä enemmän kirkkoneuvoston työskentelyyn vaikuttaa yhteisön vanhat asiat, sukujen valtasuhteet, paikallinen kunnallispolitiikka jne. Kerran vähän hämmennyin, kun jotain asiaa käsitellessä melkein puolet neuvoston jäsenistä oli jäävejä sukulaisuussuhteiden vuoksi… Joissain asioissa kirkkoherra on sopivasti ”ulkopuolinen” ja riittävän neutraali toimiakseen puheenjohtajana.

    On muuten tässä kysymyksessä vähän harhaanjohtavaa esitellä Päivi Linnoinen kirkkoherraedustajana, koska hän ei tuon kokouksen aikaan ollut päivääkään vielä ollut kirkkoherrana.

Jätä kommentti Anja Nurminen Peruuta vastaus