Latvus

Kari Latvuksen blogi kirkosta ja yhteiskunnasta

Eksegeettinen analyysi EK 103/palaute kevät 2010

with 2 comments


Eksegeettinen analyysi EK 103 palaute opiskelijoille 2010
Järvenpäässä 24.3.2010

Sain juuri luettua EK 103 oppimispäiväkirjat. Kokemus oli hurja, sillä en osannut etukäteen varautua siihen, miltä tuntuu 196 x 6 sivun lukeminen – laske siitä luetut sivut! Parin päivän yritys osoitti, että hommaa kannatti tehdä vain osan päivästä kerrallaan, jotta ote ei herpaannu. Putkeen luettuna pino olisi ehkä yhden täyden työviikon mittainen sukellus (lyhennän varmaan mittaa ensivuoteen ainakin kahdella sivulla!).

Asiasta: olin syvästi vaikuttunut siitä suuresta panostuksesta, jolla työt oli tehty. Mietittyjä ja pohdittuja papereita oli tosi suuri ilo lukea. Kokonaisuudessaan aivan mainio suoritus, josta ryhmänä saatte ison sulan hattuun. Työt oli valtaosalta kirjoitettu sujuvasti, selkeästi ja hyvällä asiasuomella.

Mihin kiinnitin huomiota? Mihin kannattaa kiinnittää huomiota?
1) sisällön kuvaus (on tunnettava eksegeettisen analyysin menetelmiä)
Olennaista on, että sisällön keskeiset teemat on käsitelty. Käsittelyssä on parempi kuvata ydinteemoja ja jäsentää kokonaisuuksia, kuin referoida tai luetella asioita. Myös EMO oli hyvin mukana. Toimivimpia olivat ratkaisut, joissa luentojen ja EMOn käsittely tapahtui rinta rinnan.

2) analyyttinen kirjoittamisote (on pyrittävä analyysiin sisällöstä)
Kirjoittamisotteella tarkoitan sitä, että pyrkii kuvaamisen lisäksi koko ajan jäsentämään ja analysoimaan asiaa. On hyvä, jos asiat kuvaa analysoiden, sillä silloin voi laajoista ja runsaista teemoista saada napakammin kiinni. Tämä on erityisen haastavaa, mutta siihen kannattaa harjaannuttaa itseään koko ajan.

3) oman oppimisprosessin kuvaus (on kuvattava ja jäsennettävä omaa oppimisprosessia)
Kolmas merkittävä asia on muistaa tarkastella omaa oppimisprosessiaan: mikä esti, mikä mahdollisti oppimisen, mikä uutta, minkä oivalluksen teki jne. Teksteissä mahdolliset puutteet liittyivät useimmin tähän: esim itsereflektio puuttui tai oli niukkaa. Tällä en tarkoita ensi sijassa oman uskonnollisen vakaumuksen tarkastelua, vaikka se tulee taatusti lähelle, kun puhutaan raamattukäsityksestä ja hermeneutiikasta.

Arviointi
Kuten infopaperissa todettiin, niin arviointi tapahtuu asteikolla hyväksytty/hylätty (jälkimmäinen merkitsee kehotusta täydentää tehtävä joltakin osalta, josta on oikaistu liikaa). Tämän lisäksi olen pyrkinyt liittämään jokaiseen paperiin sanan tai kaksi. Valitettavasti ajankäyttö ei mahdollista laajempaa palautetta, minkä olisitte kyllä ansainneet. Informaation jatkeeksi liitin myös papereihin sulkeisiin numeroita 1-5 asteikolla osoittamaan suuntaa paperin tasosta. Ehkä ensi vuonna päädyn numeroarviointiin. Olisiko hyvä askel?

Laitan listan näkyviin eksegetiikan osaston ilmoitustaululle torstaina iltapäivällä 25.3.2010. Laitan tarkastetut työt laatikkoon eksegetiikan osaston käytävällä: hakekaa omanne pois.

Muuta
Päiväkirjoissa ja palautepapereissa pidettiin 98% enemmistöllä sisältöjä hyvinä. Vain pari-kolme opiskelijaa piti ongelmallisena kurssin päällekkäisyyttä EK 101 ja 102 kanssa (sanomatta kuitenkaan, mikä oli toistoa). Erittäin moni sanoi kurssin mainiolla tavalla syventäneen aiempia eksegeettisiä taitoja ja innostaneen uudella tavalla tarttumaan eksegetiikkaan ja Raamattuun. Lämmöllä suosittelenkin kaikille eksegetiikan aineopintoja ja kivijalkaluentoja riippumatta pääainemieltymyksestä. Raamattuun kannattaa panostaa riippumatta urasuunnitelmista, sillä kaikki teologit tarvitsevat hyvät välineet Raamatun käyttöön.

Yksi toive jatkon kannalta nousi noin 5- 10% papereissa: hieman lisää painoa käytännöllisiin askeleisiin, siitä miten eksegeesi tehdään. Tämän yritän ottaa onkeeni, jollakin tavalla jatkossa.

Henkilökohtaisesti vielä iso kiitos kaikille innosta, antaumuksesta ja hyvästä yhteistyöhengestä sekä myös runsaasta positiivisesta palautteesta. Pidin nämä luennot teologisessa tiedekunnassa ensimmäistä kertaa tässä muodossa ja kuten ehkä tajusitte, nautin teemasta kuin mieleltään hilpeä puuron syömisestä.

Tämä sivusto, Dosentin ikkunasta: Raamattu, kirkko ja köyhyys, tarjoaa mahdollisuuden vielä jatkokeskusteluun ja jälkipeleihin luennoista, omista analyyseistä tai vain muuten asiaa hipovista teemoista. Kommentoin asioita ehtimisen mukaan.

Kiitos ja jatketaan matkaa.

Kari

Mainokset

Written by latvus

24.3.2010 klo 20.10

2 vastausta

Subscribe to comments with RSS.

  1. Moi, Kari! Just tänään ajattelin että, kyllä sinulla riittää uskomattomasti poweria teettää kirjallisia juttuja, vielä 😉 …no, mutta asiaan.

    Sivumäärän pudottaminen ei haittaa. Jos sivumäärää jatkossa pudotetaan, myös tehtävän ohjeistus on syytä katsoa uusiksi. Nyt ohjeistus oli: työn pituus 5-6 sivua, analysoiden 1/3 sivua luennon aiheita ja 1/3 emoa sekä 1/3 omaa oppimista ja kysymyksiä. Luentoja oli enemmän kuin yksi/sivu. Niissä kahlattiin läpi paljon erilaisia asiakokonaisuuksia. Keskustelujakin käytiin. Emossa materiaalia oli myös vähintäänkin riittävästi. Huh!

    Minä koin teemojen rajaamisen tehtävässä vaikeaksi, minulle materiaali oli työn sivumäärään nähden liian lavea. Oli vaikeaa päättää, mitä käsitellä, minkä verran ja mitä jättää käsittelemättä. Työ menee helposti ranskalaisiksi viivoiksi tilan puutteen vuoksi ja vielä analysoidakin pitäisi. Ymmärrän, että tämä ei välttämättä ole kaikkien ongelma, mutta minun oli. Huomasin kaipaavani myös selkeämpää ohjeistusta analysoinnin avuksi. Mitä analysoinnilla tarkoitetaan, millaista analysointia odotetaan. Ehkä jotain käytännön esimerkkejä. Tällaisia tuli nyt mieleen.

    • Terve Pekka,
      kommenttisi ovat erittäin hyödyllisiä. Luulen että yksi ratkaisu voisi olla sivumäärän rajaaminen 4 sivuun ja valittavien EMOn tekstien märän rajaaminen muutamaan.

      Analysoimisen lisääminen ja lyhyesti kirjoittaminen onkin isompi juttu. Tunnettu venäläisen klassikon pahoittelu että kirjoitti näin pitkään kun oli kova kiire, kertoo asiasta paljon. Tekstin analyyttinen luonne ja lyhyt mitta vaativat enemmän pohdintaa. Analysoinnin opiskelu on taito jota pitää harjoitella ja siihen on hyvä saada opastusta. Yritän miettiä ensi vuoteen tähän jotakin vinkkejä.
      Kiitos.

      latvus

      26.3.2010 at 12.18


Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: