Siunatut ja kirotut: radion aamuhartaus 7.2.2013


 

Tammikuun lopulla Britannian valtalehti Guardian ja uutiskanava BBC nostivat otsikoihin sata ihmistä. Nimittäin sata rikkainta maailmassa. Lehdet viittasivat Oxfam-nimisen köyhyysjärjestön uuteen raporttiin, jonka mukaan sata rikasta voisi poistaa maailmasta köyhyyden. (Oxfam 18.1.2013/ The cost of inequality: how wealth and income extremes hurt us all)

Tämä häkellyttävä uutinen muistuttaa kahdesta asiasta. Ensiksi köyhien määrästä. Maailmassa on yli miljardi ihmistä – siis yli tuhat miljoonaa ihmistä – jotka elävät noin yhden euron päivätulolla. Puolentoista euron päiväkohtaiseen vaurauteen joutuu tyytymään kaksi ja puoli miljardia ihmistä, siis joka kolmas meistä maailman kylien asukkaista.

Kieltämättä moinen lukema loksauttaa alaleuan apposen auki, koska puolentoista euron tulorajalla eläminen merkitsee jatkuvaa kamppailua henkiinjäämisestä ja asumisesta ilman riittävää perusterveydenhoitoa.

Onko maailmassa tosiaan näin monta ihmistä kirottu köyhyyden vitsauksella?

Samaan aikaan sadalla rikkaimmalla menee hyvin: heitä näyttää Jumala siunanneen, koska vuonna 2012 pelkästään heidän varallisuutensa kasvoi 240 miljardilla dollarilla, siis noin 177 miljardilla eurolla (177 000 000 000). Numeroiden 177 jälkeen tulee yhdeksän nollaa. (tilasto: HS 24.1.2013).

Isoja täytyy rikkaiden kukkarojen olla, jotta rahat niihin mahtuvat.

 

1. Kuulkaa, keitä Mestari,

halleluja,

autuaiksi julisti,

halleluja.

 

 

2. Köyhä, tyhjä, neuvoton,

halleluja,

Herrassansa rikas on,

halleluja.
Virsi 516:1-2

 

Siunatut ja kirotut. Rikkaat ja köyhät. Jumalako näitä rikkaita rahalla siunaa ja köyhiä sen puutteella kiroaa, kun maailmassa tuntuu kohtuus katoavan usvana tuntemattomaan? Mutta hetkinen: onko rikkaus todella siunausta ja köyhyys kirousta?

 

Näin moni on ainakin ajatellut, mutta löytyykö Raamatusta tai arkisesta elämästä tälle tukea?

 

Vanhaan testamenttiin mahtuu myös tiukkoja käsityksiä tekojen ja seuraamusten läheisestä yhteydestä. Sen mukaan ihminen valitsee kirouksen tai siunauksen tien (5. Moos. 28). Siunauksen tie edellyttää tarkkaa Jumalan lain noudattamista ja siitä on luvassa palkkio, joka mitataan omaisuutena ja kaikenlaisena menestyksenä. Viholliset jäävät alakynteen, karja kasvaa ja tulopuolella pukkaa laariin menestystä. Toisaalta väärin uskominen, siis muun kuin oikeaoppisen Jahve-uskon noudattaminen synnyttää pelkkää onnettomuutta, kauhua, hivuttavaa tautia, kuumetta ja kärsimyksiä. Viidennen Mooseksen kirjan teologia on jyrkän mustavalkoista, tiukkaa ja opillisesti ehdotonta: siunauksen ja kirouksen syyt löytyvät ihmisen omista asenteista ja uskon laadusta.

Kaikki eivät näin yksioikoista ajattelua kuitenkaan Raamatussakaan seuraa vaan muistuttavat, ettei siunausta voi selittää.

Rikkaudesta ja vaurastumisesta ei voi päätellä siunausta tai Jumalan läsnäoloa. Tästä muistuttaa Jobin kertomus, jossa Jobia koetellaan köyhyydellä ja kaiken menettämisellä, mutta Jumala ei silti katoa minnekään. Ja kertomuksen lopuksi Jumala siunaa Jobin vauraudelle ja laajalla perheelle.

Raha ei siis ole varma merkki Jumalan siunauksesta. Jo Raamatussa rikkaan eliitin sinänsä ihan lailliset, mutta vähäväkisen ihmisen hyväksikäyttöön perustuvat teot saavat armottoman tuomion. Sellainen rikkaus, joka perustuu toisten riistoon – lain vastaiseen tai lain turvin tapahtuneeseen – ei ole merkki siunauksesta.

Vieläkin selkeämmin köyhyyden ja kirouksen välisen sidoksen katkaisee Jeesus, joka julistaa onniteltaviksi köyhät ja nälkäiset. Jeesuksen mukaan köyhyys ei siis ole merkki Jumalan kirouksesta. Sen sijaan tosi siunaus on siinä, että köyhille kuuluu Jumalan valtakunta ja nälkäiset saavat syödä.

Rikkaille ja liikaa vaurautta keränneille Jeesus antaa sen sijaan tiukan läksytyksen ja pitkän buuauksen. Voi teitä te rikkaat, onnenne meni ohi, te joudutte itkemään ja näkemään nälkää. (Luuk 6:24-25)

Toki Jumalan siunaus voi kulkea käsikädessä hyvän elämän ja onnellisen elämän kanssa. Jumalan siunaus ei kuitenkaan ole automaatti, joka poistaa vaivan ja voitelee elämän rattaat tuottamaan talouden voittoa.

Merkillisellä tavalla jokapäiväinen leipä on Jumalan suuri ihme ja lahja, mutta yritys koota itselle kaikkien ihmisten leipä tänä päivänä kääntyy itseään vastaan.

Itsekkyys, joka kokoaa kohtuuttomat tulot on yksinkertaisesti väärin.

Siitä seuraa kirous.

 

Niinpä niin, ehkä maailman sata rikkainta eivät olekaan maailman sata siunatuinta, sillä siunaus on osallisuutta, elämän jakamista toisten kanssa, yhteyttä muihin ihmisiin.

Sen tähden siunaus ei ole takuu talouden menestyksestä, työpaikan säilymisestä ja terveyden pysymisestä vaan yksinkertainen kutsu jakaa toisten kanssa se hyvä elämässä, mitä sinulla on.

 

Tänä aamuna, keskeneräisenä ja ehkä elämän matkan keskelle jääneenä, köyhänä tai uupuneena, sellaisena kuin olet, ota vastaan siunaus:

Herra siunatkoon sinua ja varjelkoon sinut sellaiselta vauraudelta, joka riistää ihmisarvosi.

Herra kirkastakoon kasvonsa sinulle ja olkoon sinulle armollinen, niin että näkisit vierellesi olevat ihmiset.

Herra kääntäköön kasvonsa sinun puoleesi ja antokoon sinulle rauhan, jota et voi rahalla ostaa.

Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen. Aamen

 

3. Suuren murheen keskellä,

halleluja,

seisoo Herra vierellä,

halleluja.

 

4. Hiljaiset ja sävyisät,

halleluja,

valtakunnan perivät,

halleluja.

 

5. Nälkäiset ja nääntyvät,

halleluja,

Isän pöytään pääsevät,

halleluja.        

 

6. Joka muita armahtaa,

halleluja,

itse laupeuden saa,

halleluja.

 

10. Kaikki köyhät katselkaa,

halleluja,

autuutenne Jumalaa,

halleluja.

Virsi 516:1-6, 10

 

Kari Latvus, dosentti, Järvenpää

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s