Latvus

Kari Latvuksen blogi kirkosta ja yhteiskunnasta

Diakonit eivät olleet varhaiskirkon sosiaalityöntekijöitä

leave a comment »


Juuri ilmestyneessä aikakauskirjassa Diaconia. Journal for the Study of Christian Social Practice 2/2 (2010) on uusi artikkelini, jossa testaan perinteistä tutkimushypoteesiä diakoneista varhaiskirkon sosiaalityöntekijöinä. Vastaavan  ajatuksen voi lukea liki kaikista vanhoista diakonian oppikirjoista. Tätä teesiä ovat haastaneet mm. John N. Collins ja Anni Hentschel. Olen liittynyt joukkoon jo aiemmin.

Artikkelissani testasin nyt miten hyvin vanhan teesin puolustajat perustelevat asiansa. Syynissä on kolme tutkijaa (J.M. Barnett,  G. Hammann ja J.E. Olson) ja merkittävimmät viime vuosikymmenien tutkimukset. Analyysissä tutkijoiden perustelut vanhalle teorialle jäävät minimalistisiksi. Primäärilähteiden tasolla perinteinen teoria jää vaille todistusvoimaa.

Mielestäni kyse on taas yhdestä naulasta vanhan teorian arkkuun.

Kannattaa tutustua muuten tähän aikakauskirjaan. Mainio tuote ja tarjoaa kohtuuhinnalla uusinta diakoniatutkimusta. Suosittelen tilaamaan!

Abstract:

Kari Latvus

The Conventional Theory about the Origin of Diaconia. An Analysis of Arguments

Diaconia. Journal for the Study of Christian Social Practice  2011/2,2  p. 194–209

The classical paradigm before the 1990s unanimously considered the early apostolic and biblical age as a special era for the diaconal ministry. According to this theory, in the early church, the deacons had a prominent position in their local churches and the major responsibility for social-caritative actions. Recent biblical studies, however, have argued that this traditional view is not historically correct. According to the new theory, the permanent caritative ministry of deacons was introduced during the Reformation and especially by John Calvin. This article analyses the arguments of the traditional theory in the studies of G. Hammann, Die Geschichte der christlichen Diakonie. Praktizierte Nächstenliebe von der Antike bis zur Reformationszeit, J.M. Barnett, The Diaconate. A Full and Equal Order and J.E. Olson, Deacons and Deaconnesses Through the Centuries. In these studies charity, love and care for the poor in the early church are well documented. On the other hand, evidence of the caritative role of the deacons is lacking in the primary sources but still supported by the authors. The conventional theory has obviously misinterpreted the sources.

Advertisements

Written by latvus

13.12.2011 klo 20.36

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

%d bloggers like this: